КОМПОНЕНТИ

Здоровий спосіб життя та його компоненти

 
Здоровий спосіб життя – це дії, звички, певні обмеження, пов’язані з оптимальною якістю життя, яка охоплює соціальні, розумові, духовні, фізичні компоненти, та, відповідно, із знижен­ням ризику розвитку захворювань. Здоровий спосіб життя поєднує усе, що сприяє виконанню людиною професійних, суспільних і побутових функцій в оптимальних для здоров’я умовах і виражає орієнтованість особистості в напрямку формування, збереження і зміцнення як індивідуального, так і суспільного здоров’я.
У літературі, рекламі, на рівні побутового спілкування і через інші канали інформації досить часто, на жаль, розглядається і пропонується можливість збереження і зміцнення здоров’я шля­хом використання якого-небудь чергового засобу з «чудодійними властивостями» (рухова активність того чи іншого різновиду, біологічно активні харчові домішки, психотренінг, очищення ор­ганізму) – кількість таких засобів незліченна. Проте, окремі оздоровчі методи та процедури не дають бажаного й стабільного поліпшення здоров’я, тому що не торкаються цілісної психосо­матичної структури людини. Прагнення до радикального поліп­шення здоров’я за рахунок якого-небудь одного засобу принци­пово неправильне, оскільки не охоплює всього різноманіття взаємозв’язків функціональних систем, які формують організм людини, і зв’язків самої людини з природними факторами – усього того, що в остаточному підсумку визначає гармонійність її життєдіяльності та здоров’я.
Виходячи з зазначених передумов, структура здорового спо­собу життя повинна включати різноманітні елементи, які стосу­ються усіх аспектів здоров’я – фізичного, психічного, соціаль­ного і духовного.
Здоровий спосіб життя включає наступні основні компоненти:
1.        Дотримання правил особистої гігієни (раціональний добо­вий режим, загартовування організму, догляд за тілом і порожни­ною рота, використання раціонального одягу і взуття).
2.        Раціонально збалансоване харчування.
3.        Оптимальний руховий режим (регулярна рухова активність середньої інтенсивності).
4.        Відсутність шкідливих звичок.
5. Володіння елементарними методиками самоконтролю. Ме­дичний контроль (профілактичні огляди).
6.    Культуру міжособистісного спілкування і поводження в ко­лективі (створення навколо себе і для себе сприятливого психо­логічного клімату).
7.    Психофізичну саморегуляцію організму (уміння протистоя­ти стресу).
8.    Статеву культуру.
Здоровий спосіб життя має постійно та цілеспрямовано фор­муватися упродовж життя людини, а не залежати від обставин і життєвих ситуацій. Тільки у цьому випадку він буде важелем пер­винної профілактики, зміцнення та формування здоров’я, сприя­тиме удосконаленню резервних можливостей організму, забезпе­чуватиме успішне виконання соціальних і професійних функцій, незалежно від політичних, економічних і соціально-психоло­гічних ситуацій..
Питання спроможності (неспроможності) вести здоровий спо­сіб життя – надзвичайно суб’єктивне, тому що воно, перш за все, детерміноване ступенем усвідомлення людиною важливості реальних дій у цьому напрямі. Навіть за відсутності деяких об’єктивних умов (комфортне житло, належне харчування, до­статній дохід тощо), особи з високим рівнем свідомості стосовно здорового способу життя прагнуть діяти заради власного здо­ров’я. І навпаки, за досить оптимальних умов брак особистих стимулів унеможливлює досягнення мети: бути здоровим.
Здоров’я та навчання студентів взаємозалежні та взаємообумовлені. Чим міцніше здоров’я студента, тим продуктивніше на­вчання, інакше кінцева мета останнього втрачає істинний сенс і цінність. Щоб студенти успішно адаптувалися до умов ВНЗ, збе­регли і зміцнили здоров’я за час навчання, необхідно вести здо­ровий спосіб життя.
В останні роки одержала велике поширення оздоровча систе­ма «фітнес». І саме компоненти здорового способу життя є складовими загального фітнесу. Метою оздоровчого (фізично­го) фітнесу є досягнення і підтримка визначеного рівня фізичної підготовленості й зменшення ризику порушень стану здоров’я. 



Немає коментарів:

Дописати коментар