Эрохова А. А.
Буковинський державний медичний університет
Актуальність
проблеми. На сьогоднішній день актуальною проблемою є питання
підвищення рівня фізичної підготовленості й збереження здоров'я населення
країни, згідно цільової комплексної програми «Фізичне виховання - здоров'я
нації». Ця програма спрямована на забезпечення фізичного, духовного й
морального здоров’я нації, виховання в неї почуття громадської свідомості та патріотизму,
комплексного формування розумових і фізичних якостей що будуть сприяти
активному життю й професійної діяльності [13].
Сутність
основних задач, що вирішуються в процесі фізичного виховання у вищому
навчальному закладі полягає у поповненні й вдосконаленні індивідуального
запасу рухових навичок та фізкультурно-освітніх знань студентів, підвищенні
ступеня резистентності організму відносно несприятливих впливів навколишнього
середовища, у якому відбувається навчальна діяльність, сприянні збільшенню
адаптаційних можливостей організму, збереженню та зміцненню здоров'я студента;
сприянні успішному виконанню спільних завдань, що реалізуються у системі вищої
освіти, вихованню моральних, духовних, вольових та інших якостей студентської
молоді [3].
Висока
працездатність студентів у процесі навчальної діяльності обумовлюється
багатьма зовнішніми й внутрішніми факторами, серед яких значну роль грає
правильна організація режиму навчання й відпочинку, а також здоровий спосіб
життя студентів, що включають у себе заняття рухову активність, як обов'язковий
елемент. Інтенсифікація навчального процесу без раціонального чергування
розумових і фізичних навантажень приводить до передчасного стомлення, падінню
результативності підготовки, підвищеній захворюваності й тимчасовій втраті
працездатності [2,12].
Формулювання цілей роботи.
Мета
дослідження — вирішення проблеми дефіциту рухової
активності студентської молоді, як один із пріоритетних напрямків
науково-дослідної роботи кафедри фізичного виховання .
Методи
дослідження включали вивчення й аналіз літературних
джерел.
Результати дослідження.
Фізична
культура е частиною загальнолюдської культури, вся сукупність досягнень
суспільства у створенні й раціональному використанні соціальних засобів,
методів й умов спрямованого фізичного вдосконалення людини.
Фізичне
виховання у вищому навчальному закладі це педагогічно організований процес
розвитку фізичних якостей, навчання руховим діям і формування спеціальних знань
студентів. Рухова активність –це кількість рухів, які людина виконує впродовж
дня, тижня або місяця, та є біологічною потребою, не менш важливою, ніж потреба
в їжі, воді чи сні. Рухова активність у ВНЗ є одним з обов'язкових компонентів
здорового способу життя студентів, що полягає в систематичному, відповідному
статті, стану здоров'я й інтересам, використанні різноманітних рухових дій для
забезпечення життєдіяльності організму, що, у свою чергу, відображається па їх
навчанні. Заняття фізичними вправами також мають величезне виховне значення, що
полягає у сприянні зміцнення дисципліни, підвищення почуття відповідальності за
своє рішення, розвитку наполегливості у досягненні поставленої мети [4, 6].
Фізичне
виховання у ВНЗ вирішує наступні завдання:
Виховання
у студентів свідомості, високих моральних, вольових і фізичних якостей,
підготовка їх до високопродуктивної праці.
1. Професійно-прикладна фізична підготовка
студентів з урахуванням особливостей майбутньої трудової діяльності.
2.
Придбання необхідних знань по основах теорії, методики й організації
фізичної культури; підготовка їх до роботи як суспільних інструкторів і суддів
з видів спорту.
3.
Виховання у студентів переконаності в
необхідності виконання тижневого рухового режиму.
4. Підвищення
спортивної майстерності студентів - спортсменів.
Навчальна
діяльність студентів проходить в умовах значного навантаження й недостатньої
рухової активності. В теперішній час велика увага до здорового способу життя
студентів, пов'язано із погіршенням стану здоров'я студентів, росту
захворюваності й наступного зниження працездатності під час навчання у ВНЗ.
Навчальна програма з фізичної культури дає загальний напрямок фізичному
вихованню студентів і практично не може відобразити конкретні завдання фізичної
підготовки різних навчальних закладів. В період навчання у вузі студенти змушені
переносити значні психоемоційні навантаження, їх розумова діяльність
супроводжується підвищеною психічною напругою, що, в умовах недостатньої
рухової
активності впродовж навчання, може бути причиною виникнення серйозних
функціональних порушень організму [1,5, 11].
Рухова
активність — це поєднання різноманітних рухових дій, що виконуються у
повсякденному житті, у вищому навчальному закладі рухова активність студентів
представлено у вигляді запланованих (організованих) і самостійних заняттях
фізичними вправами й спортом. Рухова активність є необхідною умовою підтримки
нормального функціонального стану людини. Під час руху стимулюються життєві
процеси в клітках, тканинах, органах, що становлять різні функціональні
системи організму, підвищується обмін речовин. У свою чергу, низька рухова
активність, тривалі статичні навантаження приводять до розвитку різних
захворювань організму: порушенню функції серцево-судинних, дихальних, зорової
систем, виникненню скривлень хребетного стовпа, ожирінню, зниженню розумової
працездатності [ЗО].
Найважливішим
фактором забезпечення високої якості професійної підготовки випускників вузів
є активна учбово-трудова й пізнавальна діяльність студентів. Стан фізичної
підготовленості студентів залежить від спрямованості навчального процесу, де
раціонально повинні сполучатися обсяг й інтенсивність тренувальних впливів,
застосовуваних засобів фізичної культури й спорту. Зміст засобів включає
оптимальне співвідношення обсягу й інтенсивності навантаження, з урахуванням
індивідуальних реакцій систем організму студентів [7].
Розрізняють
відпочинок пасивний й активний, пов'язаний з руховою діяльністю. До засобів
підвищення рухової активності відкосяться різноманітні фізичні вправи,
виконання яких у різних формах сприяє усуненню дефіциту м'язової діяльності
студентів, такі вправи включають природні резерви організму, створюючи й
підтримуючи основу високої працездатності. Розрізняють два основних типи
фізичних вправ - аеробні та анаеробні, що розрізняються за механізмом вироблення
енергії для м'язової роботи.
Фізичні
вправи включаються в індивідуальні та групові заняття студентів, при їхньому
підборі враховуються наступні фактори:
•
індивідуальні
особливості студентів (вік, стать, стан здоров'я, фізичний розвиток та
підготовленість), оскільки, залежно від індивідуальних особливостей, вправа
здатна по-різному впливати на організм;
•
особливість
фізичних вправ, відношення до них студентів;
•
особливість
зовнішніх умов занять.
До форм руховоїї активності студентів ми
можемо віднести:
• ранкова гігієнічна гімнастика, що може
складатися з 8-10 вправ, які виконуються динамічно, без значних зусиль і
затримок подиху, та дозволяє легко перейти від ранкової млявості до активного
стану;
•
активний
відпочинок, що включає такі різновиди як
виробнича фізична культура, індивідуальне тренування та ін.
Виробнича фізична
культура виконується у формі фізкультпауз, що спрямовані на втримання
необхідного рівня працездатності студента впродовж навчання; індивідуальне
тренування проводиться у вигляді самостійних занять, які спрямовані на
зміцнення здоров'я, підвищення загальної працездатності та комплексного
розвитку фізичних якостей [8, 9].
Узагальнюючи
сказане, можемо відмітити, що рухова активність студентів сприяє досягненню й
збереженню міцного здоров'я, високої й стійкої загальної працездатності,
надійної резистентності та адаптації до складних умов зовнішнього середовища,
допомагає формуванню й дотриманню корисного для здоров’я раціонально
організованого режиму трудової й побутовому діяльності, забезпечує активний
відпочинок, тобто раціональним руховий режим студентів. Також, регулярна
рухова активність с одним з основних засобів збереження здоров’я й
профілактики захворювань.
Щоб студенти успішно адаптувалися до умов навчання у ВНЗ
зберегли та зміцнили здоров'я впродовж навчання, необхідно вести
здоровий спосіб життя й підтримувати регулярну оптимальну рухову активність.
Під впливом систематичних занять фізичною культурою й спортом у вищому
навчальному закладі в системах організму студентів відбуваються певні морфо –
функціональні зміни, які забезпечують пристосовність організму студентів до
фізичних і розумових навантажень впродовж навчання й сприяють підвищенню рівня
фізичної підготовленості й працездатності. Для підвищення й підтримання
продуктивності процесів мислення студентів на достатньо високому рівні слід
використовувати фізичні вправи із середнім за інтенсивністю навантаженням.
Залучення
студентської молоді до занять (фізичною культурою і спортом є важливим додатком
у формуванні здорового способу життя всієї нації.
Потрібен подальший
аналіз вирішення проблеми дефіциту рухової активності студентів вищого
навчального
закладу.
Література
1. Агаджанян Н.А. Здоровье студентов / Н.А.
Агаджанян. - М.: Россия, 1997. - 200с.
2. Амосов Н.М., Вендет Я.А. Физическая
активность и сердцс. - 3-є изд., перераб. и доп. - К.: Здоровья, 1989. -214 с.
3. Бальсевич В.К. Физическая культура для всех и
для каждого. - VI.: ФиС, 1988.-208 с.
4. Беляев А.И. Физическая культура как фактор
стабилизации умственной работоспособности студентов // Республиканская
научно-практ. конф. «Физическая культура - прошводству». - Ровно, 1985. - С.
97-98.
5. Виленский М.Я., Ильинич В.И. Физическая
культура работникоз умственного труда. - М: Знание, 1987. — 96 с. Головин В.А.
и др. Физическое воснитание: Учебник / Под ред. В.А. Го- ловина, В.А.
Маслякова, А.В. Коробкова и др. - М.: Вьісшая школа, 1983. - 391 с.
6. Косилов С.А. Физиологические основьі
производственного обучения. - М.: «Вьісніая школа», 1975. - 264 с.
7. Лоза Т.А. Оптимизация физических наїрузок в
режиме труда операторов пультов управлення // Республиканская научно-ттракт.
конф. «Физическая культура - нроизводству». - Ровно, 1985. - С. 55-57.
8. Матвиенко Л.А., Тишко В.В. Опит организации
производственной гімнастики в инетитуте // Республиканская научно-практ. конф.
«Физическая культура производству». - Ровно, 1985. - С. 107-108,
9. Мотьілянская Р.Е. и др. Двигательная
активность - важное условие здорового образа жизни // Теория и практика
физической культури. - 1990. - №1. - С. 14-22.
10. Паффеенбаргер Р.С., Ольсен 3. Здоровий образ
жизни. Киев: Олим- иийские види, 1999. - 320 с.
11. ІІІаиров П.Г., Зайцев В.С. Исследование
влияпия физических упражие- ний на умственную рабогоспособность студентов //
Всесоюзний симлозиум. Фи зиологические проблеми адаптации, Таллин, 22-24 мая
1984 г. - Тарту, 1984.
С. 202-203.
12. Цільова комплексна програма «Фізичне виховання
- здоров'я нації». - К„ 1998.-45 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар